Firemní portály v sobě integrují řadu technologií a aplikací. V podnikovém prostředí nabízejí integraci používaných aplikací s podporou personalizace, jednotného rozhraní pro všechny používané služby, vzdálený přístup včetně mobilního, podporu fulltextového vyhledávání či správu uživatelských identit. Speciálními případy portálů jsou tzv. vortály, tj. oborově zaměřené portály.
Pro výstavbu firemních portálů, ať již intranetů, nebo extranetů, se dají s výhodou použít velké aplikační servery, neboť mj. podporují J2EE (Java 2 Enterprise Edition) včetně standardů webových služeb (SOAP apod.), umožňují snadné napojení na databázové technologie a nabízejí standardizovaná rozhraní.
Svět portálů vznikl současně s Yahoo. Celý model se poprvé objevil v rámci tržního segmentu business-to-consumer a teprve později začal tento koncept pronikat do podniků (např. ve smyslu business-to-business aplikací).