Nakupování na internetu - internetové obchody
Internetové obchody u nás fungují již několik let. Počet uživatelů Internetu (a tedy i potenciálních zákazníků) dosáhl potřebného kritického množství, padají psychické bariéry z nákupů ve „virtuálních obchodech“, vyřešeny jsou i některé otázky zabezpečení plateb a obchodního styku vůbec.
V České republice již existují firmy, které prostřednictvím elektronického obchodu realizují významnou, ne-li hlavní část svého obratu. U určitých druhů zboží již začíná klasický obchodní model zaostávat. Elektronický obchod nabízí zákazníkům mnohem širší nabídku než „kamenný obchod“ a navíc s přidanou hodnotou. Například dodání až do domu (kanceláře), výhodnější cena, větší dostupnost informací o zboží a podobně.
S rostoucím rozvojem elektronického bankovnictví si stále více zákazníků oblíbilo tento způsob nakupování.
Výhody ze strany zákazníka jsou nasnadě:
- Ušetřený čas. Do virtuálního obchodu může zákazník přijít třeba v sobotu o půlnoci. Elektronický obchod nikdy nezavírá!
- Nezanedbatelná finanční úspora. Protože obecně platí, že elektronické obchody své zboží neprodávají za ceny vyšší než obchody kamenné (úspora při nákupu na internetu se v průměru pohybuje mezi deseti až patnácti procenty). Provozovatel virtuálního obchodu totiž nemusí platit za pronájem prostor a stejně tak ušetří i za mzdy nadbytečných zaměstnanců. Na nižších cenách zboží se projevuje i skutečnost, že se k existenci elektronického obchodu neváže nutnost vlastnit skladovací prostory v případě, kdy obchodník může zboží odebírat z velkoskladů, nebo dokonce přímo od výrobců.
- Možnost dohledání všech dostupných informací o zboží. Na rozdíl od kamenných obchodů, kdy je zákazník odkázán na informace od zaměstnanců (mnohdy nedostatečně proškolených či neochotných), je v elektronickém obchodě snadné o dané komoditě shromáždit požadované informace na jednom místě. A to včetně odkazu na výrobce nebo na recenzi daného zboží.